DİŞ ETİ TEDAVİLERİ

PERİODONTAL HASTALIK (DİŞETİ HASTALIĞI) NEDİR?

Periodontal hastalık, dişler ve onları çevreleyen dokuların sağlığının, yetersiz hijyen veya çeşitli diğer nedenlerle bozulması ile ortaya çıkan durumdur. Hassas, şişmiş, kırmızı, kanayan dişetleri ve buna eşlik eden diş hassasiyeti, dişlerde sallantı ile ağız kokusu dişeti rahatsızlıklarının hastalığın bulgularıdır. Bu ciddi enfeksiyon tedavi edilmediğinde, diş kayıplarına neden olabilir.

Başlangıç seviyesinde rutin diştaşı temizliği ve kontrollerle tedavi edilebilirken ilerlemiş seviyedeki periodontal rahatsızlıklarda cerrahi girişimler gerekli olabilmektedir.

TEDAVİ YÖNTEMLERİ

Periodontal hastalıklar, doğru tanı, tedavi, bakım ve takip ile kontrol altına alınabilmektedir.

1. Basamak tedavi

Enfeksiyonun ve etkenin ortadan kalırılmasına yönelik ilk adım tedavidir. Temelde diştaşı temizliği ve polisaj(yüzey parlatılmasını) içerir. Hastaya hijyen eğitimi verilir. Hijyen sağlanmasını engelleyen etkenler ortadan kaldırılır. Birden fazla seans gerektirebilir. Takip süresi sonrasında doku cevabına bağlı olarak ileri aşama tedaviler planlanır.

2.  Basamak Tedavi

Bu aşamada 1. Basamak tedaviden ulaşılamayan derin cepler ve diş eti seviye sorunları genellikle lokal anestezi altında cerrahi tedaviler ile çözülmeye çalışılır.

1. Basamak Tedavi

Vakanın durumuna göre cerrahi olmayan ve cerrahi olan tedavilerden sonra elde edilen periodontal sağlığın korunması ve hastalığın tekrarının önlenmesi amacıyla hastalar düzenli aralıklarla kontrol programına alınırlar.

CERRAHİ TEDAVİ YÖNTEMLERİ

•  Gingivektomi

Sadece diş etini ilgilendiren bir işlemdir. Diş eti cebinin ve diş eti büyümelerinin ortadan kaldırılması için yapılan operasyondur. Bu yöntemle hastalığın ilerlemesi durur, hasta kolay temizleyebileceği ve daha estetik bir diş etine sahip olur .

• Flep operasyonu ve kemik cerrahisi işlemleri

Hem diş etini hem de altındaki destek dokuları ve kök yüzeylerini ilgilendiren bir işlemdir. Kemik erimesi olan vakalarda uygulanır. Kök yüzeylerinin tam olarak temizlenmesi ve cep derinliği azaltma işlemi ana amaçtır. Daha önce de bahsedildiği gibi derinleşen cepler içerisindeki bakteriler daha fazla kemik yıkımına dişin kaybına yol açacağı için bu ceplerin ortadan kaldırılması önemlidir.

Kemik içerisinde oluşan yıkımlar, rejeneratif yöntemlerle kemik onarımı gerçekleştirilerek ve kemik içi cepler doldurularak orijinal kemik seviyesine getirilmeye çalışılır. Bu teknikte doğal veya yapay kemik tozları, bunların üzerini örten membranlar, protein yapısındaki maddeler gibi çeşitli materyaller kullanılır.

• Mukogingival cerrahi

Ağız içi yumuşak dokuları ilgilendiren işlemlerdir. Yetersiz yapışık diş eti yüksekliği, diş eti çekilmesi, yüksek kas bağlantıları varlığında uygulanır. Böylece hastanın ağız bakımını sağlayabileceği doğal ortam ve protezli dişlere destek olacak yeterli diş eti miktarının sağlanması, estetik ve hassasiyet problemlerinin giderilmesi amaçlanır.

• Perioplastik Cerrahiler (Dişeti estetiği)

Gülme estetiği sadece dişlerle değil aynı zamanda uygun dişeti rengi formu ve görülme oranı ile ilgilidir. Gerekli olduğu durumlarda gülme estetiğini sağlamak amaçlı dişetine yönelik estetik amaçlı seviyeleme ve konturlama işlemleri yapılabilmektedir. Aşırı dişeti çekilmesi nedeni ile ortaya çıkan uzun diş görüntüsünün ortadan kaldırılmasına yönelik yumuşak doku arttırım operasyonları hastanın kendi dişeti veya sentetik materyallerle yapılabilmektedir.